Перекладач

Розвиваємо здібності

Цікаві задачі і завдання з математики для учнів початкових класів

Логічні задачі

Скільки Оль?

В дзеркало Оля
Поглянула в школі,
Скільки дівчаток з’явилось?

Скільки курей?

Два півники, два півники
У саду в’язали віники.
Дві курочки, дві курочки
Підмітали ними вулички.
Ти назвеш мені число:
Скільки всіх курей було?

Яка сходинка?

Яка сходинка буде середньою на східцях з  8 сходинок?

Знайди число 7 у поданих словах

Осінь, зовсім, просинь, усім, посів, передовсім, сірий, сім я, кросівки, вісім.

Дятлові чобітки

Влітку дятел–швкець  спішив –
Чобітки на зиму шив
Ш складав їх у мішок
Для звіряток і пташок:
Совам -10 чобітків,
Ще 12 – для вовків,
14- для синичок.
Підскажіть мені, щоб я повірив:
Скільки дятел взув пташок і звірів?

Зайві слова

Які слова в цьому ряду зайві?
Сіно, чотири, вода, трава, дев’ять, книжка, одинадцять, вісім, десять, халва, три, шість, один, літо, два, п’ять, сім.

Утвори слова 

Зі слова математика утвори 8 нових слів, переставляючи букви у будь-якому порядку.

Що їх об’єднує?

Яка цифра об’єднує райдугу, музику, дні тижня, чудеса світу?

Знайди число

Переставляючи між собою цифри 1,2,3, ми отримали трицифрові числа. Серед поданих аврінтів бракує одного числа. Знайди його.
                             
                            123     312    132     321    213    …

Знайди якомога більше «трійок» у поданих словах

Трап, стригти, сестри, гострити, Петрик, постріл, хитрий, настрій, тривога, старт, Дмитрик, ватра, вітрина, майстри, стриже, тритон, люстра, гетри, Стрий, трикотаж, струмінь.

Розділи чобітки

Чотирьом котикам мама Киця купила чобітки, однак за розміром вони їм не підійшли. Тоді Киця запропонувала їх півникам. Скільки півників можуть взути ці чобітки?

Індики в черевиках

П’ятеро індиків
Бігло в черевиках.
Скільки черевиків
У п’ятьох індиків?

Скільки кінців?

Склади удвічі мотузок і умовно переріж його упоперек. Скільки буде кінців у відрізаних мотузків?

                                                                    ***

У Юрка сьогодні день народження. Він молодший за свою сестру, якій виповнилось 7 років. Скільки років може бути Юркові?
***
Є два бідони місткістю 2л і 7л. Як, використовуючи ці бідони, набрати із річки 3л води?
***
Юрко, Дмитрик, Ярослав – близнята. Вони народилися в один рік і в один день. Разом їм вісімнадцять років. Скільки років кожному?
***
В Олесі було три ляльки: Ганнуся, Марійка та Оля. Кожна з них жила в одному з трьох будиночків.
Перша хатка була з високим дахом і маленьким вікном, друга хатка – з високим дахом і великим вікном, а третя – з низьким дахом і великим вікном. Ганнуся і Марійка жили в хатках з великим вікном, а Марійка і Оля – у хатках  з високим дахом.
Потрібно відгадати, в якій хатці живе кожна лялька.
***
Летіли гуси, а назустріч їм – гусак. «Добридень, десять гусей!» - мовив він. «Ні, нас не десять. Якби ти був з нами, та ще двоє гусей, тоді було б десять», - відповіли гуси. Скільки летіло гусей?
***
Білочка принесла шишки та горішки, всього чотири плоди. Горішків було більше, ніж шишко. Скільки шишок і скільки горішків принесла білочка?
***
Надворі гралося 5 дітей. Коли двоє хлопчиків пішло додому, то серед дітей, які залишилися, більше стало дівчаток. Скільки спочатку гралося дівчаток і скільки – хлопчиків?

Магічний квадрат

У порожні клітини магічного квадрата впиши такі числа, щоб сума трьох чисел у будь-якому напрямку дорівнювала 15.



6

5

4

2

Хитрі запитання

Скільки днів сонце не світить взимку?

Хто більше важить: три зайці чи один слон?

На одній нозі півень важить 4 кілограми. Скільки важитиме півень на двох ногах?

Скільки днів на тиждень сова полює на мишей?

Що стоїть між числами 2 і 8?

Яке колесо під час руху не обертається?

На столі лежало 5 яблук. Одне Даринка розрізала на чотири частинки. Скільки яблук залишилось на столі?

Світланка і Василь прийшли вранці в клас, а там уже було 4 учениці. Скільки учениць стало у класі?

У бабусі Олени були: кіт Моряк, собака Дружок, онука Леся і онук Денис. Скільки всього онуків у бабусі?

Дідуся звати Григорій Васильович, його онука – Андрій Віталійович. Як звуть батька онука?

Одне яйце можна зварити за 4 хвилини. За скільки хвилин можна зварити три таких яйця?

У коробці було 2 червоних і 2 зелених олівці. Художник узяв 3 олівці. Скільки олівців кожного кольору могло бути у художника?

Чебурашка, крокодил Гена і Шапокляк чекали поїзда 3 години. Скільки годин чекав поїзда кожен з них?

Пара коней побігла 20 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь?

Мама дала Сергію 4 сливи, 5 яблук і 2 цукерки. Скільки фруктів мама дала синові?

Як розділити три картоплини порівну між чотирма дітьми?

На столі стояло 3 кухлі з молоком. Кіт випив один кухоль молока. Скільки кухлів залишилось?

У школу йшло 7 дівчаток. Назустріч їм – 2 дівчинки. Скільки дітей ішло в школу?

Скільки кроків зробить горобець за сім років? 


Загадки

 ▪              Не старіє, не вмирає, а все нищить, забирає. 

▪              Ніг не маю, а ходжу,
               Рота не маю, а скажу,
               Коли обідати, а коли спати,
               Коли роботу починати.

▪              Що то за гість,
               Що темряву їсть?

▪              Прийшла чорна корова.
               Весь світ зборола. 

▪              Чорне сукно лізе у вікно. 

▪              Що було вчора і буде завтра? 

▪              Сіла дівчина спочити
               На краю села,
               Розчесала довгі коси,
               Чорні, мов смола –
               В них засяяли Зорини.
               Як же звати цю дівчину?
               Он підказує нам сич:
              - Чорні коси чеше …

▪              День прибуває, а він убуває. 

▪              Він ніякий не пустун,
               Цей веселий цокотун.
               Він невтомно цокотить,
               Справно час нам сповістить.

▪              Він добрий друг усіх людей,
               Не спить у свята й будень.
               Він вдень іде, вночі іде,
               А як попросиш – збудить. 

▪              Іде років двісті,
               Не стоїть на місці,
               Лічить людський вік,
               А не чоловік. 

▪              Що може в один і той же час стояти, висіти,
               Ходити, лежати і казати правду? 


▪              Таким грубеньким і серйозним
               Він починає Новий рік,
               Та худне швидко із днем кожним,
               Дивись – змарнів і зовсім зник. 

▪              Хоч не кленок і не дубок –
               Листочків понад триста.
               Та з кожним днем втрача листок,
               За рік зірвем геть чисто.
               І вже новий собі берем.
               Звемо його… 

▪              Встане – в метр висотою,
               Сяде – в метр шириною;
               Я уже розгадку дав,
               Та ніхто не відгадав.

▪              Дві сестри ідуть-ідуть
               І ніколи не зійдуться. 

▪              В одної матері чотири дочки,
               А в кожної дочки – п'ятнадцять синочків.

▪             Триста шістдесят п’ять чайок,
               П’ятдесят два орли,
               Дванадцять голубів
               Одне яйце знесли.              

▪              Три сестри й три брати
               З праці йдуть до хати.
               Їх сестриця сьома
               Зустрічає вдома.
               Кличе до світлиці
               Їсти паляниці. 

▪              Дванадцять братів один за одним ходять.
               Один одного не обходять. 

▪              Летів птах
                На дванадцяти ногах
                Та одне яйце зніс. 

▪              Стоїть дуб, а на ньому дванадцять гілок,
               А на кожній гілці по чотири гнізда,
               А в кожному гнізді по сім пташенят,
               А кожне пташеня зносить по двадцять чотири яйця,
               А в кожному яйці по шістдесят жовтків.
                               
▪              В книжці шість листків простих,
       А сьомий золотий.

▪              Біжить, біжить, не оглядається. 

▪              Що біжить без опочину,
               Не стає ні на хвилину,
               Не старіє, не вмирає,
               А все нищить, забирає? 
              
▪              Без ніг, а по всій країні ходять.


Задачі – жарти

1.     Сестра старша за брата на 5 років. На скільки вона буде старшою від нього через 6 років?
2.     Що важче: кілограм борошна чи кілограм заліза?
3.     Опівночі йшов дощ. Чи можна чекати сонячну погоду через
      дві доби?
4.     Три брати з’їли за 7 хв 63 вареники. Скільки вареників з’їсть один
      брат за 4 хв? 
5.     Ремонт половини даху коштує 2800грн. Скільки коштує ремонт цілого даху?
6.     Коли чапля стоїть на одній нозі, вона важить 3 кг. Скільки  буде важити чапля, якщо вона стане на дві ноги?
7.     Рибалка за 2 хвилини спіймав 4 рибини. За скільки хвилин може спіймати рибалка 8 таких рибин?
8.     Мій товариш ішов, п’ятак знайшов. А якщо ми підемо, скільки знайдемо?
9.     Коли гусак стоїть на двох лапках, його маса 4 кг. Яка маса гусака, якщо він стане на одну лапку?
10.   Пара коней пробігла 20 км. Скільки км пробіг один кінь?
11.  Щоб зварити 1  кілограм м’яса, потрібна 1 година. За який час звариться півкілограма м’яса?
12.   Одна сторона квадрата 5 см, а друга – на 2 см більша. Обчислити площу квадрата.
13.   Двоє хлопчиків грали в шахи 1 год 20 хв.  Скільки хвилин грав кожен із суперників?
14.  Ціна книжки 31 грн. Книжка дорожча за обкладинку на 11 грн. Визначити ціну книжки.
15.  Два хлопчики разом йшли до школи і по дорозі знайшли 10 копійок. Скільки грошей знайдуть 4 хлопчики?
16.  Кріль важить 2 кг та ще стільки. Скільки важить його половина? Скільки важить кріль?
17.   Який годинник показує точну годину двічі за добу? 
18.   Який рік тягнеться один день? 
19.  Що буде сороці на сьомому році? 
20.  Який годинник не має стрілок? 
21.  Термометр показує 15 градусів. Яку  температуру покажуть два таких годинники? 
22.  Сашко витрачає на дорогу до школи 10 хвилин. Скільки часу він витратить, якщо піде разом з другом? 

Задачі-головоломки 
1.     Десятилітровий бідон наповнили водою. Як за допомогою семилітрового і трилітрового бідонів відлити з нього 5 л. води?
2.     У касира є монети вартістю 2 к. і 5 к. Скількома способами він може видати здачу 28 к.?
3.     Є посудини місткістю 5 л і з л. Як ними набрати 4 л води?
4.     Як набрати рівно 1 л води, користуючись банками місткістю 3 л і 5 л?
5.     Буханка хліба важить півкілограма і півбуханки. Скільки важить ціла буханка? 
6.     Маса мішка цукру на 50 кг більша, ніж половина мішка з цукром. Яка маса мішка з цукром?
7.     Один насос за одну хвилину викачує 1 т води. За скільки хвилин 5 таких насосів викачають 5 т води?
8.     Мама з сином їхали в електричці. Мама запитала сина: «В якому по порядку вагоні ми їдемо?» Син відповів: «У шостому. Якщо лічити з голови поїзда або у третьому, якщо лічити з хвоста.» Скільки вагонів у електричці?
9.     Довжина однієї сторони шкільного саду дорівнює 32м. Цю сторону загородили парканом з дошок. Причому кожні 4 м закопували стовп. Скільки всього стовпів знадобилось на паркан?
10.   Є 5 квадратів зі сторонами по 4 см. З усіх квадратів склеїли прямокутник. Ширина місця склеювання становить 1 см. Яка довжина прямокутника?
11.  Є два пакети. Один вміщує 300г цукрового піску, а другий 650г. Як за допомогою цих пакетів відсипати 1 кг цукру?
12.  Батькові 37 років, а сину 12. Скільки років доньці, якщо через 15 років вік доньки й сина дорівнюватиме віку батька? 
13.  Скільки разів треба розпиляти семиметрову колоду на частини, завдовжки 1 м
14.   У кімнаті є годинник. Він відбиває цілі години. Скільки ударів на добу робить цей годинник? 
15.  У двох баках було однакове число літрів води. Коли з першого взяли ¼ води, а з другого 240 л, то в обох баках залишилась однакова кількість води. Скільки літрів води було в баках разом? 
16. Як ви гадаєте, за який проміжок часу можна вдвох з’їсти пуд солі? 
17. Сто курей за сто днів з’їдають 100 пудів зерна. Скільки пудів зерна з’їдять 10 курей за 10 днів?
18. У мішку 100 кг зерна. Як поділити це зерно на дві частини, щоб у одній було на 20 кг більше, ніж у другій? 

До теми «Одиниці вимірювання часу»
  1. Скільки місяців у році містять 30 днів?
  2. Скільки місяців у році містять 31 день?
  3. Що більше 1/4 чи 1/3 години? На скільки хвилин більше?
  4. Яку частину року становлять літні канікули?
  5. Закінчити речення: зараз … рік, і в лютому цього року … днів.
  6. Скільки місяців триває зима і яку це становить частину від року?
  7. Скільки місяців триває рік і яку частину від року становить останній місяць року?
  8. Назвати четвертий місяць року і скільки в ньому днів?
  9. Яка пора року найкоротша і скільки місяців вона триває?
  10.  Назвати п’ять днів тижня не користуючись назвами днів тижня.
  11. Яку частину від тижня становлять робочі дні?
  12. Яку частину від тижня становлять вихідні дні?
  13. Чи правильне твердження: якщо завтра вівторок, то сьогодні середа?
  14. Назвати другий місяць осені. Яку частину він становить від пори року?
  15. Чи правильне твердження: якщо завтра п’ятниця, то сьогодні понеділок?
  16. Назвати «сусідів» другого місяця літа?
  17. Що буде «завтра», а було «вчора»?
  18. Скільки разів за тиждень стрілка годинника проходить через цифру 6?
  19. Якщо об 11 годині йде дощ, чи можлива через 48 годин сонячна погода?
  20. Сьогодні середа. Який день тижня буде через5 днів?
  21. Чи завжди вірно, що один з місяців року має 28 днів?
  22. Скільки місяців мине від початку року до 1 червня?
  23. Скільки днів триває осінь у високосному році?
  24. 5 століть зберігалася пам’ятка. Скільки років пам’ятці?
  25. Скільки секунд триває перерва?
  26. Коли закінчується весна?
  27.  Чому дорівнює сума цифр року, коли ви пішли у перший клас?
  28. Скільки днів залишилося до кінця місяця?
  29. У скільки разів доба триває довше, ніж 4 години?
  30. Коли стрілки годинника утворюють вертикальну пряму?
  31. Коли стрілки годинника утворюють горизонтальну пряму?
  32. Назвати найбільшу одиницю часу?
  33. Скільки днів тижня починаються літерою «с»?
  34. Назвати найменшу одиницю вимірювання часу. Яку частину вона становить від години?
  35.  Який рік закінчив друге тисячоліття?
  36. Який рік почав третє тисячоліття?
  37. Назвати зимові місяці. Яку частину від року вони становлять?
  38. Назви яких дерев походять від назв місяців?
  39. Які дні тижня починаються літерою «п»?
  40. Скільки назв днів тижня належать до жіночого роду?
  41. Скільки назв днів тижня належать до чоловічого роду?
  42. Назвати середній день тижня.
  43. Який рік настане через дванадцять років?
  44. Якщо до трьох годин додамо 60 хвилин, що одержимо?
  45. Чому дорівнює сума цифр року, що триває зараз?
  46. Чому дорівнює сума цифр року, коли ви народилися?
  47. Яка з календарних пір року – весна, літо, осінь, зима – найкоротша?
  48. Чи завжди зима найкоротша пора року?
До теми «Одиниці вимірювання довжини»
1.     Як називається одиниця довжини у 10см?
2.     У скільки разів найбільша одиниця вимірювання довжини більша від найменшої?
3.     Якою спільною назвою можна об’єднати слова: дециметр, сантиметр, кілометр, міліметр?
4.     Яку частину від метра становить міліметр?
5.     Якими одиницями вимірювання вимірюється відстань?

До теми «Одиниці вимірювання маси»
  1. Що важче: кілограм однокопієчних монет чи півкілограма двохкопієчних монет?
  2. Чи залежить вартість від маси?
  3. Що спільного у грама, кілограма, центнера і тони?
  4. Назвати найбільшу одиницю маси?
  5. Яка бочка легша: повна чи порожня?
  6. Хто легший: півень чи гусак, якщо їх маси одинакові?
  7. Що важче: один л води чи один кг води?
  8. Яку частину становить грам від кілограма?
До теми «Одиниці вимірювання часу»
1.     Мати старша за дочку у 3 рази, а дочка молодша за матір на 24 роки. Скільки років кожній?
2.      Брата запитали, скільки йому років. Він відповів: «Мені разом із сестрою 19 років, а 5 років тому я був удвічі старший за неї». Скільки років йому тепер?
3.     Якого місяця народився Микола, якщо точно через півроку після свого дня народження він скаже: «Два місяці тому ми святкували День космонавтики». Знайди правильну відповідь серед поданих назв місяців: квітень, червень, листопад, грудень, січень.
4.     Скільки годин є у половині від третини від четвертої частини доби?
5.     Хлопчик допомагав батькові пиляти колоду. Вони розпиляли її на 5 частин. Одне розпилювання тривало 3 хв. Скільки часу вони витратили, щоб розпиляти колоду?
6.     У сім’ї четверо дітей: Сергійко, Іринка, Івась та Галинка. Їм 5, 7, 9 і 11 років. Скільки років кожному з них, якщо один з хлопчиків ходить у дитячий садок, Іринка молодша за Сергійка, а сума років дівчаток ділиться на 3?
7.     Братові 7 років, а сестрі 5 років. Скільки років виповниться сестрі, коли брату стане 10 років?
8.     Оксанка гостювала у бабусі 5 тижнів, а Надійка – на 5 днів довше. Скільки днів гостювала у бабусі Надійка ?                    

До теми «Одиниці вимірювання маси»
1.     На одній шальці терезів лежить цеглина, а на другій – половина такої цеглини і дві гирі – 1 кг і 500г. Терези зрівноважені. Знайти масу цеглини.
2.     Круг сиру важить 1200 г. На сніданок з’їли 1/3 сиру, на вечерю – 1/10 решти. Скільки сиру з’їли на вечерю?
3.     Апельсин важчий за банан, а банан важчий за сливу. Що легше: апельсин чи слива?

До теми «Одиниці вимірювання довжини»
1.     Сторони одного прямокутника 18 см і 16 см. Другий прямокутник має сторони в 2 рази довші. У скільки разів площа другого прямокутника більша від площі першого?
2.     На прямій лінії позначено 20 точок так, що відстань між двома сусідніми точками 3 см. Якою буде відстань між першою і двадцятою точками?
3.     За 10 днів волосся виростає на 4 мм. На скільки міліметрів виросте волосся за 100 днів?
4.     Учням треба посадити один ряд яблунь. Довжина цього ряду 30 м, відстань між яблунями 3 м. Скільки треба приготувати саджанців для посадки?

До теми «Одиниці вимірювання площі»
  1. Площа прямокутника 800 м²., довжина – 32 м. Обчисли периметр прямокутника.
  2. Дюймовочка посадила на ділянці прямокутної форми квіти. Довжина ділянки 12см, ширина 8 см. Всю ділянку вона поділила на три рівні прямокутники. Знайти площу одного з них.
  3. Домовенятко Кузя прибирав кімнату прямокутної форми. Її довжина 12 см, ширина 6 см. Для зручності він поділив кімнату на 2 квадрати. Знайти площу одного з них.
  4. Вибрати із запропонованих  величин: 1 см, 8 см, 7 см, 16 см, 11 см ту, яка може бути однією із сторін прямокутника, площа якого 32 см².
  5. Є прямокутник площею 1 см². Скільки см можуть дорівнювати його довжина і ширина?
  6. Яку площу має  прямокутник, периметр якого 20см. Довести, що задача має кілька розв’язків.  
 Задачі з логічним навантаженням 

1.     Дідові 64 роки, його синові 40 років, а онукові – 12. Через скільки років вік діда дорівнюватиме сумі років сина й онука? 
2.     Периметр земельної ділянки прямокутної форми дорівнює 900м, а ширина її на 44 м менша, ніж довжина. Знайти ширину і довжину ділянки. 
3.     Є 50 монет по 10 к. і 25 к. загальною вартістю 9 грн.50 к. Скільки окремо монет по 10 к. і 25 к.? 
4.     Сергій на запитання, скільки йому років, відповів, що йому разом з Петриком тепер 36 років, а 6 років тому він був старший за Петрика утричі. Скільки років Сергієві тепер? 
5.     Батькові 46 років, а синові – 10. Через скільки років батько буде втричі старший за сина ? 
6.     Галині і Олені разом 26 років, а 3 роки тому Олена була старша від Галини в 4 рази. Скільки років Галині тепер? 
7.     Марії і Олені разом 16 років, а через 4 роки Олена буде втричі старша за Марію. Скільки років кожній дівчині тепер?
8.     Дідусеві 53 роки, а онукові – 3. Через скільки років дідусь буде в 6 разів старший за онука? 
9.     Будівельна бригада витратила крейди у три рази більше, ніж алебастру, але на 23 т менше, ніж цементу, витрата якого була в 3 рази менша від витрати вапна. Знайти витрати кожного з цих матеріалів, якщо всього їх використано 812 т. 
10.  Відстань у 1220 км турист долав по черзі автомобілем протягом 6 год., далі поїздом – 15 год. і пароплавом -  7 год. Швидкість автомобіля у 2 рази  більша, ніж швидкість поїзда і у 4 рази більша, ніж швидкість пароплава. Знайти шлях, який подолав турист на кожному виді транспорту. 

Що трапиться, якщо…
 Учитель задає питання, а учні повинні назвати наслідки якоїсь події .Орієнтовні питання до гри:
-        Що буде, якщо зникнуть годинники?
-        Що буде, якщо не стане календаря?
-        Що буде, якщо увесь транспорт рухатиметься з однаковою швидкістю?
-        Що буде, якщо в світі існуватиме одна міра довжини?


Уяви собі
Учитель пропонує учням уявити себе на місці  якогось предмета: будильника, секундоміра, метра, гривні. Учні «перевтілюючись»  в образ, дають відповіді на такі питання:
- Що ти чуєш навколо? Які звуки тебе оточують?
- Кого (чого ) ти боїшся? Де ти зараз знаходишся?
- Що спостерігаєш навколо ?

Знайди нове призначення
Дітям пропонують знайти нове призначення для знайомих предметів. До уваги беруться найфантастичніші пропозиції :   сантиметрова стрічка    (Можливі відповіді дітей:  1) скакалка; 2) предмет для викладення візерунка тощо).

Що забули назвати?
Учитель кладе перед дитиною на стіл картки з написами одиниць вимірювання величин, забувши в переліку згадати про одну з них. Дитина повинна сказати, що саме забули назвати.
Подібно до цього можна попросити дитину відновити ряд із 5-7 слів, не пов'язаних між собою одиниць вимірювання. Другого разу ряд читається не повністю, одне зі слів опускається. Дитина повинна відновити пропущене слово (а надалі і його місце в ряду).

Перетворення
Учням називають одну з одиниць вимірювання  і пропонують виконати перетворення з більших у менші.

Доторкнися до …
Учням пропонується у класі доторкнутися до тих предметів, масу яких вимірюють у грамах, кілограмах або довжину вимірюють у міліметрах, сантиметрах, дециметрах, метрах.

Я знаю …
Учням пропонується назвати одиниці вимірювання величин зі словами: «Я знаю 5 одиниць вимірювання часу: 1 -…, 2 - … (маси, довжини, площі)

Добре-погано
Вчитель знайомить дітей з якимось явищем (предметом, поняттям, образом), наприклад день (ніч), і просить відповісти на запитання: «Що хорошого, коли у нас день (ніч)?»
Діти висловлюють свою думку. Потім ведучий запитує: «А що поганого, коли у нас ніч (день)?»

Навіщо і чому?
Вчитель ставить запитання, а дитина повинна на нього логічно відповісти. Запитання мають бути трьох видів:
1) на припущення, вгадування, домислювання;
2) на з'ясування причини або смислу подій;     
3) на прийняття рішення та планування власних дій.
 Запитання першого типу:
- Для чого нам потрібні одиниці вимірювання довжини? 
- Навіщо нам потрібен годинник?
Запитання другого типу:                                         
- Чому після ночі наступає день ?
- Чому предмети вночі темні, а вдень світлі?
 Запитання третього типу:  
- Як довідатися, котра година?
- Як дізнатися масу предмета?

Проклади маршрут
На дошці записані приклади з іменованими числами в довільному порядку (18 км + 21 км; 42 км + 43 км; 44км -22 км; 26 км15 км; 56 км34 км). На старті літачок. Діти повинні обчислити приклади, а потім стрілочками прокласти маршрут, починаючи з найменшої відповіді до найбільшої і навпаки.
Аналогічно можна використати кораблик, автомобіль чи автобус.

На яку годину призначено збір?
            Командир однієї футбольної команди вирішив призначити час її збору за допомогою гри. Час засекретив, записавши на картках, і запропонував самим здогадатися про час збору. Діти повинні простежити за зміною чисел, записаних на картках. Починаючи з числа 5 за годинниковою стрілкою знайти число, за допомогою якого змінюються всі числа. Воно і означає час збору команд.                
 5           14               23         32           41

Чого не вистачає?
Вчитель називає дві одиниці вимірювання величин, а учні повинні назвати ті , які знаходяться між ними. Наприклад, учитель каже: 1 мм, 1 дм. Учні називають 1 см.

Список використаних джерел та літератури:
1.      Волосюк М.А. Математичний тренажер 4 клас./ Волосюк М.А.   – Х.,ТОВ «Нова тема», 2009. -  144 с.
2.      Довгодько Г. Задачі-жарти / Довгодько Г. // Розкажіть онуку. – 2000. – № 9. – С. 5 – 7
3.      Дюдіна О. Пізнавальна діяльність молодших школярів на уроці./ Дюдіна О. // Початкова школа. - 2006. – № 6. – С. 10 – 12.
4.      Кривошия Т. Розкриймо дітям красу математичних міркувань./ Кривошия Т. // Початкова школа. - 2000.  – №3. – С. 22 - 24
5.      Лишенко Г.П. Систематизація та методика розв’язування задач з логічним навантаженням. / Лишенко Г.П. //Початкова школа. - 1986. – №1. – С. 7 - 10
6.      Лишенко Г.П. Вивчення величин у початкових класах: Навчальний посібник./ Лишенко Г.П. – Одеса: Пальміра, 2005.- 100с.
7.      Логачевська С. Індивідуалізація завдань на етапі закріплення знань з математики./ Логачевська С. // Початкова школа. - 1998. – № 4. – С. 3 – 5
8.      Мільченко Г. Загадки як засіб розвитку мислення./ Мільченко Г. // Розкажіть онуку. – 2009. –  № 9-10. – С. 5 – 6
9.      Яковенко О. Ігрові завдання з математики. / Яковенко О. // Розкажіть онуку. – 2002. – №1 5-16. – С. 14 – 17.
10.   Математичні розминки в початкових класах: Посібник. - Творча група «Гармонія» Решет илівської ЗОШ І-ІІ ступенів, 2006. –  23 с.
11.   2008 найкращих загадок / Упор. Г.Басюк. – Тернопіль: Яблуко, 2008.- 320с.
12.   http:// litkonkurs.ru / ?dr.
13.   http:// teacher.at. ua/publ.
14.   http:// revdution. allbest.ru
15.   http:// matematik.ucoz.ua /publ.
17.   http://urok.at/ua/publ.

Олімпіадні завдання для учнів 4 класу

1.Дай відповіді на запитання.                                                                        10 б.
      ●Скільки  прямих кутів у рівносторонньому трикутнику?_________________
●Скільки рівних сторін у рівнобедреного трикутника?____________________
● Чим відрізняється геометричне тіло від геометричної фігури? _________________________
● Який закон множення відповідає формулі ( а + в) ∙ с = а ∙ с + в ∙ с ____________________________
● Як знайти центр круга, не користуючись циркулем, а маючи лише паперову модель?______________
● Коли сума двох чисел буде парним числом?_________________________________________________
●Скільки десятків у числі 198 ________,скільки кольорів у веселки________,
яка тривалість футбольного матчу?(підказка для дівчат - 90 хв.)_______________.
Запиши відповіді римськими цифрами.                                                                       
● Семеро людей несли  3 хлібини. Діти – по чверті, жінки – по півхлібини, а чоловіки – по хлібині. Скільки було дітей, жінок, чоловіків?________________________________________________________

2. Не розв’язуючи рівняння, знайди  такі, в яких значення  невідомого однакові.    (Познач у клітинці знаком +)                                                              5 б.                      
600 – (х + 20) = 200  0    
 (600 – 20) – х = 200 0       
600  – х +  20 = 200   0    
600  – х –  20 = 200   0    
Поясни свій вибір._________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________

3.Склади вираз та знайди його значення.                                                          4 б.
    Частку  суми  чисел  3885  і  4051  та  числа  32  збільшити  у  47  разів.    
     
      Розв’яжи задачі.
4. До магазину завезли яблука. До обіду продали 20 кг яблук, що на 19 кг менше, ніж продали після обіду. Наприкінці робочого дня у магазині залишилося на 18 кг менше, ніж продали за цілий день. Скільки кг яблук завезли до магазину?                                                                                           6 б.
     
5. Довжина птахоферми прямокутної форми 38 м , а ширина 5 м. Допоміжні приміщення займають 17 758 дм². Скільки птахів можна розмістити на цій птахофермі, якщо на кожного птаха потрібно 6 дм²?                                     5 б.
    
   6. Четверокласники однієї з київських шкіл о 9 год ранку вирушили на екскурсію до Запоріжжя метеором «Тарас Шевченко». Метеор рухався  зі швидкістю 120 км/год. Відстань від Києва до Запоріжжя 600 км. Екскурсія містом тривала 1 год 15 хв, обід – 45 хв. З якою швидкістю повинен рухатися метеор у зворотньому напрямку, щоб прибути до Києва о 8 год вечора? 10 б.  

 Олімпіадні завдання з природознавства                 

 1.Познач умовними позначками погоду доби :                                                                      2 б.        
Небо весь день було вкрито хмарами__________,  ішов дощ _______, дув  північний вітер_________, було холодно, термометр за вікном показував _______ . А уночі  пішов сніг ________, температура повітря  сягнула позначки ________ .

 2.На карті зображено маршрут шукачів скарбу. Що показував компас, коли група   вирушила з пункта А у пункт Б?                                                                                            2 б.
а)  Зх-Пн-Сх;
б) Пн-Пд-Сх;
в)  Пд-Пн-Зх;
г) Пн-Сх-Пд;
д) Пд-Зх-Пн;
 
  3.  Дайте відповіді на запитання:                                                                                          7 б.
   ● Яка спільна ознака всіх комах?_______________________________________________         
   ● Що то за трава, що й сліпий знає? ____________________________________________
   ●  Яку воду ми називаємо мінеральною?_________________________________________
   ● Який із вапняків допомагає вам навчатися ?____________________________________ 
   ●  Звідки береться вода, якою поновлюються річки?__________________________________________
   ● Яка буде погода, якщо жабенята тримаються поверхні води, а жаби голосно кумкають?
______________________________________________________________________________
   ● На якому шарі землі затримується вода, коли вона просочується вглиб землі?_________                 

4. Доповни речення.                                                                                                                    5 б.
а)  Найвища на Земній кулі гірська вершина - ____________, а в Україні ________________ .
б)  Найближча  до  Сонця планета ___________________ .
в)  Місяць – супутник планети  ____________________________ .
г) Океан, що омиває Євразію, Африку й Австралію, - _____________________________.

5. Пронумеруй, в якій послідовності розташовуються природні зони України з півночі на південь.                                                                                                                                         2 б.
                    ____      Зона  лісостепу
                    ____      Південний берег Криму   
                    ____      Зона степів
                    ____      Зона мішаних лісів

6.Доведи, що кристалики марганцю складаються з молекул. Поясни, чому кристалики стали   невидимими, а вода – рожевою.________________________________________ 3 б.

7.Влітку нам усім дошкуляють комахи. А що трапиться, якщо їх усіх знищити?____2 б.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________

8. Уяви, що тобі на рукав куртки упали дві сніжинки. Яка з них упала з більшої, а яка з меншої висоти?                                                                                                                         3 б.
 Доведи свою думку. ______________________________________________________________
________________________________________________________________________________ 
________________________________________________________________________________

9. Наведи приклади пристосування організмів до умов проживання, що виникло в процесі еволюції  .____________________________________________________________________6 б.
_______________________________________________________________________________

10.З’єднай назви  лісів з їх визначенням:                                                    4 б.                                      
Діброва -                                                      дрімучий, одвічний ліс.
Пуща     -                                                      хвойний ліс.
Бір         -                                                      листяний ліс.
Праліс   -     непрохідний ліс
                                                       
11. Прочитайте назви рослин.                                                                                                   3 б.
1)Тюльпани, 2)хризантеми, 3)сон-трава, 4)чорнобривці, 5) нарциси, 6) георгіни, 7)айстри.   
Випиши цифри, якими позначені рослини, що цвітуть 
навесні  ______________________,    восени _________________________.

12. До складу повітря  належать :                                                                                            2 б.
            а) азот, вуглекислий газ і домішки;
            б) кисень , азот, водяна пара, дим;
            в) азот, вуглекислий газ, кисень, пил, сажа, дим, водяна пара.

13.Серед наведених приладів вибери зайвий, поясни чому.                                             4 б.                
           Термометр,  барометр,  ваги,  компас.

14. Які існують міжнародні природоохоронні організації , що  спрямовують свої зусилля на боротьбу із забрудненням середовища і на збереження зникаючих видів? _________4 б.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________

15. Ти знаєш, що автомобіль за 1000 км з’їдає стільки кисню, скільки потребує одна доросла людина на рік ? А щоб зацвіла конвалія з моменту, коли насіння впаде в землю, потрібно майже 10 років. А скільки секунд, щоб її зірвати ?
      Що ти можеш зробити, щоб зберегти природу рідного краю ?!                     6 б.
                                          

                                                                                                                                     Всього 55 б. 

Немає коментарів:

Дописати коментар